Nur Pages

Blog ini memberikan perkongsian tentang isu semasa,berita dalam dalam negara dan luar negara,viral dan banyak lagi.Terima Kasih kerana melayari http:// nurpages.blogspot.my

Nur-Pages



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate

Rabu, 30 Mei 2018

Fransisca Juingki dinobatkan sebagai johan Sugandoi 2018.

  Unknown       Rabu, 30 Mei 2018


MENEPATI ramalan ramai, Fransisca Juingki dinobatkan sebagai johan Sugandoi 2018.
Melantunkan lagu Kakal poinggirot (Gideon Hilarius) dan Poingompiku (Rosario Bianis), gadis Dusun Labuk berasal dari Kg. Kuala Sapi, Beluran ini merupakan satu-satunya peserta yang mendapat “standing ovation” penonton yang berada dalam Dewan KDCA.
Tidak hairanlah Fransisca menang besar pada final Pertandingan Sugandoi Kaamatan yang berlangsung malam Sabtu.

Selain menjadi johan, Fransisca turut menggondol Anugerah Persembahan Terbaik dan menerima undian tertinggi daripada penonton sekaligus memenangi Anugerah bagi Peserta Paling Popular.

Sebagai juara, Fransisca menerima hadiah berupa wang RM6, 000 beserta piala dan hamper. Bagi Anugerah Persembahan Terbaik dan Peserta Paling Popular, Fransisca menerima hadiah berupa wang RM500 dan RM300 beserta piala dan hamper untuk setiap kategori.

Malah penyanyi berusia 24 tahun ini turut melakar sejarah sebagai wakil Klang Valley pertama yang memenangi pertandingan berprestij ini.

Ditemui media sejurus dinobatkan sebagai juara, Fransisca yang jelas kelihatan kurang sihat mengakui tidak pernah sangka memenangi pertandingan Sugandoi.
Fransisca menyifatkan, dia mahu menebus kekecewaannya pada tahun lepas kerana gagal memberikan persembahan yang terbaik.

“Saya tidak jangka langsung boleh menang sebenarnya… Saya hanya mahu buat yang terbaik… saya mahu menebus kekecewaan tahun lepas sebab saya tidak dapat menyanyi dengan baik, itu saja yang saya mahu buat.

“Tahun lepas saya ikut pertandingan ini sebagai wakil Libaran dan masuk final.. Masa tu saya kurang sihat, dan sekarang pun ada demam sikit namun saya kuatkan hati saja,” katanya yang bakal melanjutkan pengajian dalam bidang Muzik.

Membuktikan usaha tidak akan sia-sia, Fransisca pernah mengikuti pertandingan ini pada tahun 2012 sebagai wakil Beluran namun hanya sampai ke suku akhir.

Dia mencuba nasib lagi pada tahun 2013 sebagai wakil Sandakan dan meraih tempat ke-3. Dia berehat sebentar sebelum membuat keputusan untuk menyertai pertandingan ini pada tahun lepas. Naib Johan dirangkul oleh Evana Hera Balinti (Ranau) dan Gretchene Quirina (Inanam).

Mereka masing-masing membawa pulang hadiah wang RM4, 000 dan RM3, 000 beserta piala dan hamper.

MENTOR HEBAT Sementara itu, Melvin Kalbin yang merupakan mentor kepada Fransisca melahirkan kesyukurannya kerana sekali lagi berjaya melahirkan protege bergelar juara.
Semenjak sistem mentor – protege dalam pertandingan Sugandoi Kaamatan diperkenalkan pada tahun 2016, Melvin kekal sebagai mentor yang melahirkan juara.
Namun bekas Johan Sugandoi 2008 itu berkata kejayaan protegenya itu juga bergantung pada bakat dan usaha mereka sendiri.

“Sebenarnya semuanya pun bergantung dari bakat peserta itu sendiri sebab saya hanya bagi tips, contoh gaya persembahan, penggunaan pentas dan kawalan suara…dan protege-protege saya dengar cakap, jadi tidak hairan mereka boleh menang.

“Cara saya mengajar saya akan ajar sehabis baik… Saya tahu mereka memiliki vokal yang baik, jadi saya cuma perlu gilap dan tambah apa-apa yang kurang.

“Syukur, Fransisca protege saya kebetulan menjadi pemenang tahun ini,” katanya.
Selain itu, Melvin juga menyifatkan kejayaan yang dirangkul oleh Fransisca sebagai suatu yang istimewa memandangkan protegenya itu merupakan sepupunya sendiri.

Pada persembahan penutup malam itu, Fransisca turut berpeluang menyanyi bersama juara Bintang RTM 2016, Rosario Bianis selepas diumumkan juara. -newsabahtimes
logoblog
loading...

Thanks for reading Fransisca Juingki dinobatkan sebagai johan Sugandoi 2018.

Previous
« Prev Post

Tiada ulasan:





Recent Posts